Sari la conținut

Acte necesare persoane fizice

Direcția Economica – venituri  vă informează faptul că datele dumneavoastră cu caracter personal sunt prelucrate pentru îndeplinirea obligațiilor legale privind legislația fiscală, conform articolului 6 alin. 1 litera c) și e) din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016.

Declarația fiscală se depune personal sau de către împuternicit potrivit art. 18 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Toate actele anexă la declarație se vor depune in copie și vor purta mențiunea “Conform cu originalul “cu semnătura olografă a contribuabilului.

În cazul documentelor completate în altă limbă decât româna, se depun și copii ale documentelor traduse în limba română de către un traducător autorizat.

a) CLĂDIRI
1. Înregistrarea clădirilor în evidentele fiscale, în vederea stabilirii impozitului/taxă pe clădiri, în cazul persoanelor fizice.

      PROCEDURA: Prezenta procedură reglementează modul de înregistrare a clădirilor în evidentele fiscale, în vederea stabilirii impozitului/taxei pe clădiri, în cazul persoanelor fizice.

            Documentele necesare declarării bunurilor imobile – clădiri

       ACT DE DOBÂNDIRE:

 – Transfer de proprietate

  • Contract de vânzare-cumpărare; Contract de schimb; Certificat de moștenitor; Act de donație; Act de partaj; Contracte de fiducie; Contract de dare în plată; Dispoziție de retrocedare; Act de adjudecare; Sentință judecătorească;
  • Contract de leasing financiar + proces verbal de predare/primire a bunului

 

 – Clădiri nou construite

  • Certificat de urbanism, Autorizație de construire +proces-verbal de recepție la terminarea lucrărilor, după caz proces-verbal de recepție privind stadiul lucrărilor;
  • Declarație notarială (pentru cele construite fără autorizație) + Certificat de atestare a construcției (după caz)

 

 – Clădiri proprietate publică/privată a statului/UAT concesionate, închiriate, date în administrare ori folosință

  • Contract de concesiune; Contract de închiriere; Contract de comodat;
  • Hotărârea consiliului local/judeţean privind darea în administrare sau folosință + protocol/proces verbal de predare-primire

 

SCHIŢA CONSTRUCŢIE pentru fiecare nivel și o fațadă (case) /MEMORIU TEHNIC (case noi): pe toate nivelurile, cu suprafețele clădirii

CERTIFICAT DE PERFORMANŢĂ ENERGETICĂ: pentru clădiri cu contract V/C sau PV recepție

ACT DE IDENTITATE: pentru coproprietari/împuternicit

ÎMPUTERNICIRE: in original sau copie legalizata, dacă este cazul

         DECLARAŢIE FISCALĂ: formular tipizat  – Model 2016 ITL 001.doc

Contribuabilii persoane fizice rezidente într-un alt stat membru al U.E. sunt obligați ca, pe lângă formularele tip pentru declararea clădirii, sa depună si formularul  Anexa_1_la Model 2016 ITL 001.docx

 

2. Înregistrarea clădirilor în evidentele fiscale, ca urmare a depunerii rapoartelor de evaluare (în cazul clădirilor nerezidențiale pentru care nu există o valoare de achiziție/construcție în ultimii 5 ani) – persoanelor fizice.

Documentele necesare:

RAPORT DE EVALUARE: întocmit de un evaluator autorizat
        DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE: cu privire la utilizarea rezidențială a clădirii (dacă este cazul)
        ACT DE IDENTITATE: pentru coproprietari/împuternicit
        ÎMPUTERNICIRE: in original sau copie legalizata, dacă este cazul

DECLARAŢIE FISCALĂ: formular tipizat  Model 2016 ITL 001.doc

b) TEREN
1. Înregistrarea terenurilor în evidentele fiscale, în vederea stabilirii impozitului pe teren, în cazul persoanelor fizice.

    PROCEDURA: Prezenta procedură reglementează modul de înregistrare a terenurilor în evidentele fiscale, în vederea stabilirii impozitului pe teren, în cazul persoanelor fizice.

          Documentele necesare declarării bunurilor imobile – teren

              ACT DE DOBÂNDIRE

 – Transfer de proprietate

  • Contract de vânzare-cumpărare; Contract de schimb; Certificat de moștenitor; Act de donație; Act de partaj; Contract de fiducie; Contract de dare în plată; Dispoziție de retrocedare; Act de adjudecare; Hotărâre judecătorească; Act comasare-parcelare

 

 Terenuri proprietate publică/privată a statului/UAT concesionate, închiriate, date în administrare ori folosință

  • Contract de concesiune; Contract de închirie; Contract de comodat;
  • Hotărârea consiliului local/județean privind darea în administrare/ folosință + protocol/proces verbal de predare-primire

 

 – Leasing financiar

  • Contract de leasing financiar
  • Proces verbal de primire/predare a bunului

 

ACT DE IDENTITATE: pentru coproprietari/împuternicit (copie)

ÎMPUTERNICIRE: in original sau copie legalizata, dacă este cazul

 

IMPORTANT:  Declarația fiscală se înregistrează anterior la Registru Agricol, pentru încadrarea în zona fiscală și categoria de folosință a terenului (Piața Centrala nr. 2).

DECLARAŢIE FISCALĂ: formular tipizat Model 2016 ITL 003.doc, conținând viza de înregistrare în Registrul Agricol

Contribuabilii persoane fizice rezidente într-un alt stat membru al U.E. sunt obligați ca, pe lângă formularele tip pentru declararea terenului dobândit, sa depună si formularul  Anexa_3_la Model 2016 ITL 003.docx.

 

  1. Înregistrarea scoaterii din evidentele fiscale a clădirilor/terenurilor, proprietatea persoanelor fizice.

               PROCEDURA: Prezenta procedură reglementează modul de scoatere din evidențele fiscale a clădirilor/terenurilor aflate în persoanelor fizice.

             Documentele necesare scăderii bunurilor imobile – clădiri/teren din evidențele fiscale

             A. CLĂDIRI

ACT DE ÎNSTRĂINARE/DEMOLARE

 – Transfer de proprietate

    • Contract de vânzare-cumpărare; Contract de schimb; Certificat de moștenitor; Act de donație; Act de partaj; Contracte de fiducie; Contract de dare în plată; Dispoziție de retrocedare; Act de adjudecare; Hotărâre judecătorească

 

 – Demolare

    • Autorizație de demolare +proces-verbal de recepție la terminarea lucrărilor de desființare;
    • Declarație notarială (pentru cele demolate fără autorizație)

 

            B. TERENURI

ACT DE ÎNSTRĂINARE/MODIFICARE SUPRAFEȚE:

 – Transfer de proprietate

  • Contract de vânzare-cumpărare; Contract de schimb; Certificat de moștenitor; Act de donație; Act de partaj; Contracte de fiducie; Contract de dare în plată; Dispoziție de retrocedare; Act de adjudecare; Hotărâre judecătorească

 

 – Modificări de suprafețe/lucrări cadastrale

  • Act de parcelare; Act de dezlipire; Act de dezmembrare; Extras carte funciară;
  • Lucrare cadastrală; Documentație schimbare categorie de folosință;
  • Adresa Urbanism privind modificare extravilan în intravilan conform HCL

 

ACT IDENTITATE: pentru coproprietari/împuternicit

ÎMPUTERNICIRE: in original sau copie legalizata, dacă este cazul

DECLARAŢIE: formular tipizat CERERE pentru scoaterea din evidenta a imobile  PF si PJ.docx

c) MIJLOACE DE TRANSPORT
1. Înregistrarea mijloacelor de transport în evidentele fiscale, în vederea stabilirii impozitului pe mijlocele de transport, în cazul persoanelor fizice.

                      PROCEDURA: Prezenta procedură reglementează modul de înregistrare a mijloacelor de transport în evidentele fiscale, în vederea stabilirii impozitului pe mijloacele de transport, în cazul persoanelor fizice.

                      Documentele necesare declarării si impunerii mijloacelor de transport:

                      ACT DE DOBÂNDIRE

 – Transfer proprietate

  • Contract de înstrăinare-dobândire – model 2016-ITL-054 în 3 exemplare; Contract de vânzare-cumpărare – ; Factură fiscală; Certificat de moștenitor; Act de donație; Act de partaj; Hotărâre judecătorească definitivă și executorie/irevocabilă; Act de adjudecare; Act de dobândire în străinătate

 – Leasing financiar

  • Contract de leasing financiar; Contract de novație/cesiune;
  • Proces verbal de primire/predare a bunului

CARTE DE IDENTITATE A MIJLOCULUI DE TRANSPORT: eliberată de Registrul Auto Român (RAR)

ACT DE IDENTITATE: pentru proprietar/împuternicit

ÎMPUTERNICIRE: in original sau copie legalizata, dacă este cazul,

ALTE DOCUMENTE SPECIFICE:

  • Documentul vamal, în cazul mijlocului de transport dobândit în alt stat decât cele membre ale Uniunii Europene;
  • Adeverința emisă de Registrul Auto Român pentru atestarea suspensiei pneumatice, în cazul autovehiculelor peste 12 tone;
  • Documentul de înregistrare la Autoritatea navală română, în cazul mijloacelor de transport pe apă;
  • Certificatul de atestare fiscală de la vânzător, în cazul în care Contractul de înstrăinare-dobândire (model 2016-ITL-054) nu conține viza organului fiscal de la domiciliul vânzătorului (în caseta B);
  • Certificatul de atestare fiscală de la cedent, când un contract de leasing face obiectul cesiunii către un alt utilizator.

DECLARAŢIE FISCALĂ pentru stabilirea impozitului asupra mijloacelor de transport deținute de persoanele fizice:

MENȚIUNE:  Declarația fiscală se completează în mod automat din programul de gestiune a impozitelor și taxelor locale în baza documentelor depuse la înregistrarea mijloacelor de transport și va fi semnată de către contribuabil în 2 exemplare

Toate actele anexă la declarație se vor depune în copie şi vor purta mențiunea” Conform cu originalul” precum și mențiunea “Documentele anexate sunt corecte şi complete, conforme cu realitatea” sub semnătura olografă a contribuabilului. În cazul documentelor completate în altă limbă decât româna, se depun şi copii ale documentelor traduse în limba română de către un traducător autorizat.

2. Înregistrarea radierii din evidentele fiscale a mijloacelor de transport, proprietatea persoanelor fizice.

                    PROCEDURA: Prezenta procedură reglementează modul de radiere din evidentele fiscale a mijloacelor de transport, în cazul persoanelor fizice.

                   Documentele necesare radierii mijloacelor de transport:

                    ACT DE ÎNSTRĂINARE

 – Transfer de proprietate

  • Contract de înstrăinare-dobândire – model 2016-ITL-054 în 5 exemplare originale; Contract de vânzare-cumpărare; Factura fiscală; Certificat de moștenitor; Act de donație; Act de partaj; Hotărâre judecătorească; Act de adjudecare

 – Dezmembrare /Furt /Export

  • Certificat de distrugere /dezmembrare;
  • Declarație pe proprie răspundere în lipsa certificatului de distrugere;
  • Adeverință privind furtul mijlocului de transport;
  • Certificat de radiere pentru export

 – Transcriere leasing financiar

  • Contract de novație/cesiune;
  • Proces verbal de primire/predare a bunului

CARTE DE IDENTITATE A MIJLOCULUI DE TRANSPORT – în copie

ACT DE IDENTITATE: pentru proprietar/împuternicit

ÎMPUTERNICIRE: in original sau copie legalizata, dacă este cazul

Declarația pentru scoaterea din evidente a mijlocului de transport –  Model 2016 ITL 016.doc

3. Transferul mijloacelor de transport, în cazul persoanelor fizice

       PROCEDURA: Prezenta procedură reglementează modul de transfer din evidențele fiscale a mijloacelor de transport ca urmare a schimbării domiciliului, în cazul persoanelor fizice

          Documentele necesare transferului mijloacelor de transport:

  • Cerere transfer dosare fiscale auto la noul domiciliu (formular tipizat  CERERE transfer dosar auto  PF si PJ.docx), in care se specifică datele de identificare ale titularului (nume, CNP, fostul domiciliu din municipiul Bistrița, telefon), datele de identificare ale autovehiculelor (marca, serie sașiu, capacitate cilindrica) si adresa de domiciliu ulterioară;
  • Carte de identitate autovehicul (copie)
  • Carte de identitate titular (copie + original);
  • Împuternicire, in original sau copie legalizata, daca este cazul.

 

d) TAXĂ PENTRU FOLOSIREA MIJLOACELOR DE RECLAMĂ ȘI PUBLICITATE
  1. Înregistrarea in evidentele fiscale a taxei pentru afișaj in scop de reclama si publicitate

PROCEDURA: Prezenta procedură reglementează modul  de înregistrarea in evidentele fiscale a taxei pentru afișaj in scop de reclama si publicitate, în cazul persoanelor fizice

   ACTE NECESARE (după caz)

 – Taxa pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate

  • autorizația de construire (dacă este cazul) + proces-verbal de recepție la terminarea lucrărilor; schița panoului publicitar cu dimensiunea in metri pătrați; factura prin care s-a achiziționat afișajul/panoul în scop de reclamă și publicitate (dacă este cazul)

 

ACTUL DE IDENTITATE (reprezentant legal/împuternicit)

ÎMPUTERNICIRE in original sau copie legalizata  (dacă este cazul)

CERTIFICATULUI DE INREGISTRARE (C.U.I/C.I.F): pentru PFA comercianți, liber-profesioniști, alte persoane fizice autorizate etc..

DECLARAŢIE FISCALĂ pentru stabilirea taxei pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate

Formular tipizat Model 2016 ITL 015.doc – pentru afișaj

Formular tipizat CERERE scadere taxa reclama  PF si PJ.docx  – încetare structură afișaj

 

e) ELIBERARE CERTIFICAT DE ATESTARE FISCALA

PROCEDURA: Prezenta procedură reglementează modalitatea de obținere a certificatului de atestare fiscală în cazul persoanelor fizice. În cazul certificatelor fiscale pentru Înstrăinare/ Partaj (clădiri, terenuri, autovehicule etc) este necesară plata tuturor obligațiilor cu termenul de plată expirat și plata integrală (an curent) pentru bunul ce urmează a fi înstrăinat.

              Documentele necesare eliberării certificatului de atestare fiscală:

              Cerere pentru eliberarea unui certificat fiscal in cazul persoanelor fizice –  Model 2016 ITL 010.doc

               Acte necesare, după caz:

  • Actul de identitate (copie + original);
  • Solicitare notariala pentru dezbatere succesiune, dacă e cazul;
  • Certificatul de deces (copie), dacă e cazul;
  • Împuternicire in original sau copie legalizata.

 

f) CLARIFICAREA SITUAȚIEI FISCALE/COMPENSĂRI/RESTITUIRI

PROCEDURA: Prezenta procedură reglementează modalitatea de compensare și/sau restituire a unor sume achitate în plus la bugetul local

             Documentele necesare clarificării situației material fiscale și ulterior compensarea debitelor restante și/sau restituirea sumelor achitate în plus la bugetul local:

Cererea – formular tipizat CERERE clarificare situatie fiscal – restituiri compensari PF si PJ.docx;

Acte necesare, după caz:

  • Chitanța prin care s-au achitat sumele către bugetul local;
  • Hotărârea/Sentința instanței judecătorești (rămasă definitivă şi irevocabilă), privind restituirea taxei judiciare de timbru (copie semnata pentru conformitate cu originalul);
  • Documentul de plată a taxei judiciare de timbru (chitanță/ordin de plată), IN ORIGINAL;
  • Certificatul de moștenitor, (copie);
  • Carte de identitate titular (copie);
  • Extras de cont;
  • Orice alt act relevant în vederea stabilirii situației fiscale,
  • Împuternicire, în original sau copie legalizată, daca este cazul.

 

g) ALTE CERERI 
  1. Cerere pentru eliberare situație debit/plăți

            Documentele/înscrisurile necesare :

            CERERE – formular tipizat CERERE debite plati si patrimoniu PF si PJ.docx

            ACTUL DE IDENTITATE (titular/împuternicit)

            ÎMPUTERNICIRE in original sau copie legalizata  (dacă este cazul)

 

  1. Cerere pentru eliberarea fișei patrimoniului declarat

            Documentele/înscrisurile necesare :

             CERERE –  formular tipizat CERERE debite plati si patrimoniu PF si PJ.docx

            ACTUL DE IDENTITATE (tittular/împuternicit)

            ÎMPUTERNICIRE in original sau copie legalizata  (dacă este cazul)

Monitorul Oficial Local